POR 2014 – 2020: Au fost lansate apelurile 3.1.a si 6.1
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), in calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operational Regional (POR) 2014-2020, a lansat primele doua apeluri de proiecte, pentru prioritatile de investitii 6.1 si 3.1.A:
- 6.1 sustine investitiile in modernizarea retelei de drumuri judetene care asigura conectivitatea, directa sau indirecta, cu reteaua TEN-T, constructia/ modernizarea variantelor ocolitoare cu statut de drum judetean aflate pe traseul drumului judetean respectiv, precum si investitii destinate sigurantei rutiere
- 3.1.A vizeaza cresterea eficientei energetice in cladirile rezidentiale, indeosebi a celor care inregistreaza consumuri energetice mari
Documentele pot fi descarcate:
- 3.1 Ghidul Solicitantului. Condiții specifice de accesare a fondurilor în cadrul priorității de investiție 3.1. Operațiunea A. Clădiri rezidențiale – (arhivă)
Anexa 3.1.A.1.Cererea de finanţare (model)
Model A. Opisul Cererii de finanţare
Model B. Declaraţia de eligibilitate
Model C. Declaraţia de angajament
Model D. Macheta privind analiza și previziunea financiară
Model E. Declaraţia prin care se certifică faptul că pe parcursul procesului de evaluare şi selecţie nu au fost înregistrate modificări
Model F. Lista de echipamente/lucrări/servicii achiziționate prin intermediul proiectului propus
Model G. Model cadru al Raportului privind stadiul fizic al investiţiei
Model H. Declaraţia privind nedeductibilitatea TVA
Model I. Notă privind încadrarea în standardele de cost
Model J. Tabel centralizator al lucrărilor executate ulterior construcţiei blocurilor
Anexa 3.1.A.2.Grila de verificare a conformităţii administrative și eligibilității cererii de finanţare şi a componentelor
Anexa 3.1.A.3.Grila de evaluare tehnică şi financiară Componentă / Cerere de finanţare
Anexa 3.1.A.3.a. Elemente relevante pentru punctarea sub-criteriului 4.1 din Grila de Evaluare Tehnică şi Financiară
Anexa 3.1.A.3.b.Grila de analiză a conformității și calității Documentaţiei de Avizare a lucrărilor de intervenţie
Anexa 3.1.A.3.c. Grila de verificare a conformităţii Proiectului Tehnic
Anexa 3.1.A.4.Situaţii particulare aplicabile
Anexa 3.1.A.5.Harta cu zonarea climatică a României
Anexa 3.1.A.6.Descrierea indicatorilor
Anexa 3.1.A.7.Contract de finanţare (model orientativ)
- 6.1 Ghidul Solicitantului. Condiții specifice de accesare a fondurilor în cadrul axei 6. Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională – (arhivă)
Anexa 6.1.0. Infrastructura TEN-T (de bază și extinsă)
Anexa 6.1.1. Grila de verificare a conformităţii administrative şi eligibilităţii
Anexa 6.1.2 a. Grila de evaluare tehnică și financiară – regiuni mai putin dezvoltate
Anexa 6.1.2 b. Grila de evaluare tehnică și financiară – regiunea București Ilfov
Anexa 6.1.2 c. Grilă de analiză a conformității și calității SF/DALI
Anexa 6.1.2 d. Grilă de analiză a conformității proiectului tehnic
Anexa 6.1.3. Hărțile drumurilor propuse pentru finanțare
Anexa 6.1.4. Cerere de finanțare (model)
Model A. Opisul Cererii de finanţare
Model B. Declaraţia de eligibilitate
Model C. Declaratie teren si infrastructura
Model D. Declaraţia de angajament
Model E. Acordul de parteneriat
Model F. Acord cadru de colaborare
Model G. Declaraţia prin care se certifică faptul că pe parcursul procesului de evaluare şi selecţie nu au fost înregistrate modificări
Model H. Lista de echipamente/lucrări/servicii achiziționate prin intermediul proiectului propus
Model I. Model cadru al Raportului privind stadiul fizic al investiţiei
Model J. Declaraţia privind nedeductibilitatea TVA
Model K. Model orientativ pentru tabelul centralizator asupra numerelor cadastrale/obiective de investiţii
Model L. Model orientativ de hotărâre de aprobare a proiectului
Anexa 6.1.5. Contract de finantare (model orientativ)
„Toata lumea asteapta de mult aceste ghiduri, erau gata, dar in administratie avem nevoie de timp ca sa inlaturam orice posibile greseli; procesul de consultare publica pentru ghidurile beneficiarilor a durat destul de mult; in plus, am asteptat programul MySMIS, care va fi gata doar zilele acestea.
Cele doua axe pe care le deschidem acum sprijina dezvoltarea locala, care duce lipsa de resurse; ele se adreseaza autoritatilor publice locale, care au nevoie de tot mai mult sprijin si atentie din partea noastra. Ghidurile sunt acum mult mai lizibile, documentele care trebuie depuse sunt mai putine, perioada de evaluare si selectie va fi, speram, mai scurta si incercam sa avem un singur tip de contract standard pentru toate prioritatile. Rugam beneficiarii sa ne semnaleze orice urma de coruptie sau manifestarile unor simpatii politice.
In noul exercitiu financiar vrem sa punctam si inteligenta proiectelor, elementele care tin de durabilitatea lor: asigurarea egalitatii de sanse, adaptarea la schimbarile climatice si respectarea principiilor dezvoltarii durabile. De asemenea, vom incerca sa intelegem mai bine care sunt nevoile de dezvoltare si sa proiectam mai bine investitiile, aducand laolalta proiectele europene, proiectele de dezvoltare locala si investitiile private.
Un alt element de noutate sunt punctajele suplimentare pentru proiectele care creeaza o retea, proiectele aflate intr-un stadiu avansat, cele care deservesc o parte importanta de populatie si cele care au un impact strategic”, a declarat viceprim-ministrul Vasile Dincu in conferinta de presa organizata cu ocazia lansarii.
“Pentru drumurile judetene, Ghidul beneficiarului este corelat cu Strategiile Regionale de Dezvoltare iar drumurile trebuie sa faca legatura cu Reteaua trans-europeana de transport (TEN-T)”, a precizat Sorin Maxim, secretar de stat in MDRAP.“Lucrarile de modernizare, pe care le finantam acum, sunt mai complexe decat cele de reabilitare – presupun crearea de trotuare, piste de biciclete si refugii in localitati. La fel, pentru blocurile de locuinte finantam, pe langa anvelopare, si lucrari de instalatii, repararea acoperisului, a liftului, de reabilitare si iluminat interior. Finantarea se va acorda pe principiul <<primul venit, primul servit>>, iar beneficiarii sunt autoritatile locale in parteneriat cu asociatiile de proprietari. Exista solutii de a reduce partea de cofinantare iar daca autoritatile au resurse, pot esalona plata cofinantarii pe o perioada de pana la 5 ani. Sunt eligibile blocurile de locuinte construite intre 1950 si 1990 iar proiectele trebuie sa urmareasca reducerea consumului de agent termic si, in final, a poluarii urbane.
Bugetele pentru aceste prime apeluri de proiecte pe POR sunt de 807,78 milioane euro pentru drumuri judetene, respectiv de 447,75 milioane euro pentru cresterea eficientei energetice a cladirilor rezidentiale. Ne propunem un grad de contractare intre 120 si 150%. Proiectele se depun la sediul Agentiilor de Dezvoltare Regionala, unde se va face si evaluarea “, a subliniat secretarul de stat Sorin Maxim.
“In ce priveste drumurile judetene, incurajam existenta unor conexiuni mult mai lungi: Consiliile Judetene trebuie sa asigure trecerea cursiva a unui drum prin mai multe judete”, a adaugat Gabriel Friptu, director general fonduri europene in cadrul MDRAP. “Bugetul total de 807 milioane de euro este impartit in alocari regionale. Bugetul unui proiect poate fi intre 1 milion si 50 de milioane de euro. Pentru Regiunea Bucuresti-Ilfov cofinantarea publica este de 20%, fata de 15% pentru celelalte regiuni, dar contributia beneficiarilor ramane peste tot de 2%. Proiectele vor putea fi depuse dupa doua luni de la lansare, incepand cu 16 mai, timp de 6 luni, pana la inchiderea apelului – cu mentiune ca, daca bugetul alocat va fi depasit cu peste 50%, apelul poate fi suspendat mai repede. Majoritatea consiliilor judetene au deja studiile de fezabilitate facute iar in aceste 2 luni pot imbunatati calitatea proiectelor.
Pentru cladirile rezidentiale, incurajam primariile din mediul urban sa aiba o abordare integrata: sa identifice zonele prioritare in functie de emisiile de CO2 si de zonele unde reteaua de distributie a energiei termice este reabilitata – deci sa-si coreleze investitiile. Asa cum am spus, rata de cofinantare pentru Regiunea Bucuresti-Ilfov este diferita de celelalte regiuni, dar contributia beneficiarilor ramane aceeasi peste tot”, a precizat directorul general Gabriel Friptu.
Bugetul minim al unui proiect de crestere a eficientei energetice la o cladire rezidentiala este de 100.000 euro iar cel maxim de 5 milioane de euro. Un proiect poate cuprinde cel mult 10 blocuri de locuinte cu minim 2 niveluri (P+2). Autoritatile publice in parteneriat cu asociatiile de proprietari pot alege sa se grupeze pe cartiere.
Cererile de finantare se pot depune dupa data de 16 mai la sediul Agentiilor pentru Dezvoltare Regionala, timp de 6 luni, pana la inchiderea apelului. Cererea se va depune intr-un singur exemplar, in format tiparit, original, intr-un singur colet sigilat. In colet va fi inclus si un CD cu cererea de finantare si anexele acesteia, scanate, in format PDF. Imediat ce aplicatia electronica MySMIS va fi operationala, MDRAP va publica un anunt pe site-ul programului, va intrerupe depunerea cererilor de finantare si va introduce noul sistem electronic de depunere a cererilor.
Sursa: MDRAP
VIZIUNE, STRATEGIE, ACŢIUNE
Misiunea noastră este de a sprijini dezvoltarea locală şi regională prin aplicareaprincipiilor dezvoltării durabile.